قسم از برترین های سینمای ایران

معرفی برخی از فیلم های برتر اکران شده در سال های اخیر سینمای ایران

هر سال در سینمای ایران فیلم های زیادی تولید می شوند که ممکن است برخی اکران شده و به دلیل کیفیت خوب و داشتن محتوای عالی با استقبال خوبی رو به رو شوند و یا برخی  از آن ها اکران نشده به دلیل برخی از مسائل توقیف شوند. در یکی دو سال اخیر نیز فیلم های فراوانی به روی پرده رفتند  فیلم هایی همچون فیلم  زیبای «شبی که ماه کامل شد» با نقش آفرینی الناز شاکر دوست، « قصر شیرین» ساخته رضا میر کریمی، «قسم» با بازی مهناز افشار و کارگردانی محسن تنابنده، «متری شش و نیم» با بازی پیمان معادی و نوید محمدزاده تنها برخی از فیلم های خوب اکران شده می باشند که بعضی از آن ها موفق به دریافت جوایزی از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شده اند. سی نما استار قصد دارد در این مطلب به معرفی برخی از فیلم های برتر اکران شده در سال های اخیر بپردازد.

  • شبی که ماه کامل شد

شبی که ماه کامل شد یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران  می باشد که در سال ۱۳۹۷ تولید  و ساخته شد. این فیلم که به کارگردانی نرگس آبیار فیلمنامه نویس و کارگردانی که با فیلم هایی همچون شیار۱۴۳ و اشیا ازآنچه که می بیند به شما نزدیک ترند شناخته شد و  تهیه کنندگی همسرش آقای محمدحسین قاسمی  و با ایفای نقش بازیگرانی همچون الناز شاکر دوست، هوتن شکیبا، پدرام شریفی  برای نخستین بار در جشنواره فیلم فجر سال۹۷ اکران گردید و موفق به کسب تندیس این جشنواره در شش بخش نظیر بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن برای بازی الناز شاکردوست، بهترین بازیگر مرد توسط  هوتن شکیبا  شد در واقع داستان زندگی عبدالحمید ریگی عضو گروه «جندالله» که یک گروه تروریستی می باشد را به تصویر کشیده است.

فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد
فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد

در این فیلم دختری تهرانی ساکن جنوب شهر دلشیفته پسری شهرستانی از تبار سیستان و بلوچستان می شود اما این دختر جوان فائزه نام به دلایلی باید از ایران برود. شهاب برادر فائزه در این راه خواهرش را همراهی می کند اما در این مسیر برای فائزه و شهاب اتفاقات فراوانی می افتد که….

  • قسم

یکی دیگر از فیلم هایی که تابستان امسال اکران شد فیلم قسم ساخته ی بازیگر و کارگردان معروف سریال پر بیننده پایتخت یعنی محسن تنابنده می باشد. این کار که بر خلاف سریال طنز  و شاد پایتخت فیلمی  جدی و روایت کننده ی داستانی تلخ و ناراحت کننده  می باشد در جشنواره فیلم فجر سال ۹۷ نامزد دریافت چند جایزه نظیرجایزه بهترین بازیگر زن برای نقش اول فیلم، جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد  شده است. داستان این فیلم پر بازیگر روایت گر خونخواهی خانواده مقتول می باشد. در واقع زنی به نام رضوان کشته می شود خانواده رضوان معتقدند که این قتل کار همسر زن بوده است به همین منظور و برای اثبات گفته ی خود همراه با اقوام و فامیل و به رهبری راضیه خواهر رضوان با بازی مهناز افشار از گرگان به مشهد سفر می کنند تا در کنار حرم امام رضا ع قسم بخورند که در این سفر تنش ها و اتفاقاتی  رخ می دهند که …

قسم از برترین های سینمای ایران
قسم از برترین های سینمای ایران

در این فیلم افرادی همچون سعید آقا خانی، حسن پور شیرازی، مهران احمدی، گیتی معینی و …به ایفای نقش می پردازند.

  • متری شیش و نیم

متری شیش و نیم  یکی دیگر از کارهای کارگردان سی ساله فیلم معروف ابد و یک روز «سعید روستایی» می باشد که در جشنواره فیلم فجر سی و هفت برای نخستین بار اکران شد. این فیلم که در ژانر درام و همچنین پلیسی ساخته شده است نامزد دریافت چندین سیمرغ بلورین در آن جشنواره شد اما تنها توانست سه سیمرغ  بهترین تدوین، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگر را از آن خود کند.علاوه بر این متری شیش و نیم در جشنواره بین المللی ونیز که در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ برگزار گردید شرکت کرد اما نتوانست  جایزه ای را دریافت کند.

این فیلم روایت کننده قصه ی افرادی است که به هر صورتی با معضل اعتیاد در ارتباط اند، می باشد. فیلمنامه درباره یکی از ماموران مبارزه با مواد مخدر و تیم تحت فرماندهی آن است در واقع فرزند یکی از ماموران به طرز وحشتناکی توسط زیردستان فروشنده ی بزرگ شیشه در شهر تهران کشته شده به همین دلیل این تیم مبارزه با مواد مخدر در به در به دنبال یافتن  فروشنده بزرگ شیشه به نام ناصر خاکزاد می باشند از قضا در همین روزها هر کسی را که دستگیر می کنند بی ارتباط با ناصر خاکزاد نمی باشد و …

فیلم سینمایی متری شیش و نیم
فیلم سینمایی متری شیش و نیم

در این فیلم که یکی از فیلم های پرفروش سال نیز به شمار می رود افرادی همچون پیمان معادی به عنوان مامور مبارزه با مواد، پری ناز ایزد یار در نقش همسر سابق ناصر خاکزاد و نوید محمد زاده در نقش ناصر خاکزاد  به ایفای نقش پرداخته اند.

  • شکستن هم زمان بیست استخوان

رونا، مادر عظیم با همان شکستن هم زمان بیست استخوان  از دیگر فیلم های اکران شده در سینماهای سراسر کشور می باشد. این فیلم که ساخته سال ۹۶ کارگردان و نویسنده جوان جمشید محمودی می باشد در فستیوال نود و یک جوایز اسکار که در اسفند ماه ۹۷ در لس آنجلس برگزار گردید و جشنواره بین المللی پوسان  که از مهمترین جشنواره های آسیایی به شمار می رود اکران  و موفق به کسب جایزه بهترین فیلم در جشنواره پوسان(ملقب به اسکار آسیا) شد.علاوه بر این، فیلم شکستن همزمان بیست استخوان موفق به کسب دیپلم افتخار بهترین فیلم در بخش الادیان در جشنواره  سی و هفتم فجر،جایزه بهترین فیلم در جشنواره بین المللی استکهلم۲۰۱۹ میلادی شده است.

این داستان روایت کننده زندگی مردی افغانستانی به نام عظیم و خانواده ش می باشد که در ایران پناهنده شده و در شهرداری تهران مشغول به کار است تا بتواند هزینه قاچاقی رفتن مادر و برادرش فاروق را به کشور آلمان  تهیه نماید.

اما درنهایت فاروق به عظیم می گوید که تنهایی به این سفر می رود و مادرشان را با خود نمی برد همچنین عظیم متوجه می شود که مادرشان بیمار است و برای زنده ماندن نیاز به پیوند دارد و به دلیل پناهنده بودن  و قوانین موجود  ایرانیان نمی توانند به شخص غیر ایرانی عضو اهدا نمایند و شخص مناسب برای اهدا  خودش می باشد. عظیم بین دو راهی نجات جان مادر و جان خود  گیر می افتد و…

اکران فیلم«شکستن همزمان بیست استخوان» در سینمای ایران
اکران فیلم«شکستن همزمان بیست استخوان» در سینمای ایران

محسن تنابنده در نقش عظیم و بازیگرانی چون فرشته حسینی، مجتبی پیر زاده، علیرضا استادی ، فاطمه میرزایی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

  • قصر شیرین

قصر شیرین رضا میر کریمی که این روزها بر روی پرده ی سینما رفته است ساخته سال۹۷ این کارگردان می باشد.

که با تمجید و نقد بسیاری از منتقدان رو به رو شد. این فیلم توانسته نامزد هشت تندیس بلورین جشنواره سی و هفتم فیلم فجر  و برنده دو تندیس  بهترین موسیقی متن و بهترین فیلم نامه شود همچنین قصر شیرین در فستیوال بین المللی شانگ های خوش درخشید و توانست سه جام طلایی را برای بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردان و بهترین فیلم از آن خود کند.

فیلم رضا میر کریمی روایت کننده داستان زندگی مردی است که طی تصادفی خانواده ی را به کام مرگ می کشاند. این قتل که در دادگاه به عنوان قتل غیر عمد شناخته شد مرد را که جلال نام داشت به حبس  محکوم کرد. جلال پس از گذراندن دوران محکومیت زن و بچه هایش را رها کرده و به شهری دیگر می رود. او پس از دو سال و به دلیل مرگ مغزی شدن همسرش به شهرش برمی گردد…

فیلم سینمایی قصر شیرین
فیلم سینمایی قصر شیرین

حامد بهداد در نقش جلال، ژیلا شاهی در نقش تجمه، آزاده نوبهاری در نقش نسرین قصه در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.