تصویری از مهران مدیری

مهران مدیری، بازیگر؟ کارگردان؟ یا خواننده؟!

سی نما استار در این مطلب قصد دارد به زندگی شخصی و هنری مهران مدیری که از بازیگران و کارگردان های خوب کشوراست و کمتر کسی  وجود دارد که با آثارش نخندیده باشد بپردازد.

تصویری از مهران مدیری
تصویری از مهران مدیری

بزرگ مرد دنیای طنز متولد فروردین ماه سال ۴۶ هجری شمسی می باشد. مهران مدیری که پدردو فرزند به نام های فرهاد و شهرزاد که هر دو هنرمند بوده اما برخلاف پدر به بازیگری علاقه ای نداشته و در رشته های موسیقی و طراحی لباس فعالیت می کنند، می باشد. مهران مدیری که در طی این سال ها و از دوران نوجوانی فعالیت های هنری زیادی از جمله بازیگری در تئاتر، گویندگی و بازیگری در رادیو را انجام داده است در سال ۷۲ و با اکران اولین کارش به نام «پرواز۵۷» که به عنوان کارگردان و بازیگر در آن حضور داشت به شهرت رسید. او پس از اولین کار که در آن موفق ظاهر شده بود به سرعت شروع به ساخت و تولید کارهایی با درون مایه طنز نظیر ساعت خوش، سال خوش نوروز۷۶، جٌنگ۷۷، ببخشید شما؟ و پلاک چهارده در سال۷۸، نود شب، طنز ۸۰ که تهیه کنندگی این اثر را نیز علاوه بر کارگردانی و بازیگری بر عهده داشت، پاورچین، نقطه چین، شب های برره، مرد دوهزار چهره  و دورهمی برای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کرد.

عکسی از مهران مدیری و دخترش شهرزاد
عکسی از مهران مدیری و دخترش شهرزاد

در واقع مرد دو هزار چهره آخرین سریال تلویزیونی مهران مدیری بوده  و پس از آن و تا قبل از  تولید دو سریال درحاشیه یک و دو در سال ۹۲و همچنین شروع برنامه دور همی در سال۱۳۹۴ که با استقبال بی نظری از سوی مخاطبان رو به رو شد و سه فصل از آن اکران گردید هیچ اثری را برای پخش در تلویزیون تولید نکرد.

مهران مدیری و شبکه نمایش خانگی

مهران مدیری در نیمه دهه هشتاد شمسی تصمیم به ساخت مجموعه ی به نام « گنج مظفر» برای شبکه نمایش خانگی گرفت این مجموعه که در ادامه سریال ۴۰ قسمتی باغ مظفر ساخته شده بود پس از تولید  توزیع و پخش آن به دلایلی شش سال به تعویق افتاد و در سال ۹۲ این فیلم به بازار عرضه شد.

پس از باغ مظفر و پخش غیر رسمی یک فیلم پنجاه دقیقه ای به نام بمب خنده که به گفته مهران مدیری در آن سال ها معلوم نیست چگونه به دست باند قاچاق فیلم رسیده و آن ها این فیلم را پخش کرده اند، این مرد طناز دنیای سینما با کاری به نام «قهوه ی تلخ» در سال۸۹ هجری شمسی به شبکه نمایش خانگی مردم برگشت این کار نیز در زمان خود جزء موفق ترین ها و پرفروش ترین سریال های خانگی به شمار می رفت.

مهران مدیری پس از قهوه تلخ همچنان به ساخت سریال های خانگی  اهتمام داشت و تا سال۹۴ شمسی سه اثر دیگر به نام های « ویلای من»، «شوخی کردم» و «عطسه» را روانه بازار کرد، همچنین در آن سال ها به ایفای نقش در مجموعه خانگی قلب یخی ساخته سامان مقدم پرداخت.

آخرین آثار این هنرمند برای شبکه نمایش خانگی که پس از وقفه ای سه ساله و اکران  مجموعه دورهمی از صدا و سیما ساخته شده اند می توان به مجموعه طنز «هیولا» که به زندگی معلمی شریف و ساده می پردازد که طی اتفاقاتی ناخواسته وارد جریان هایی مانند کلاهبرداری و اختلاس می شود که همین امر سبب بدست آوردن پول زیاد و تغییر در رفتار شرافتمندانه ی این مرد می شود تا… و مجموعه شب نشینی که در حال تولید می باشد و همانند دورهمی یک مجموعه گفتگو محور می باشد اما تفاوت هایی با دورهمی پخش شده از صدا و سیما دارد اشاره کرد.

مهران مدیری در سکانسی از سریال هیولا
مهران مدیری در سکانسی از سریال هیولا

ساعت ۵ عصر  از دیگر ساخته های مدیری این بار در سینما!!

مهران مدیری معتقد است که فرزند تلویزیون است و بیشترین آثاری که ساخته برای صدا و سیما بوده و با همین آثار به شهرت و محبوبیت رسیده است.

اما این بازیگر و کارگردان محبوب کشور در فیلم های سینمایی فراوانی همچون دیدار، توکیو بدون توقف، رحمان۱۴۰۰، همیشه پای یک زن در میان است، پل چوبی به هنرنمایی پرداخته است.

ساعت پنج عصر مهران مدیری تنها اثر او برای اکران بر روی پرده های سینما می باشد که در سال ۹۵ تولید و سال ۹۶ به اکران عمومی و گسترده در آمد که  با فروش خوب و نه میلیاردی در آن سال رو به روشد.

کارگردانی مهران مدیری
کارگردانی مهران مدیری

مهران مدیری، بازیگر؟ کارگردان؟ یا خواننده؟!

کارگردان خوش ذوق کشورمان از صدای خوبی هم برخوردار می باشد و اولین کار او در این حوزه آلبومی به نام «از روی سادگی» می باشد که در سال ۷۹ هجری شمسی پخش و منتشر شد، پس از آن خوانندگی تیتراژ برخی از کارهایی که کارگردانی کرده است همچون قهوه تلخ و شب های برره و فیلم های سینمایی نظیر هم نفس را به عهده گرفت. مهران مدیری همچنین در آلبوم سال ۸۹گروه دارکوب  یک  قطعه را خواند.

برگزاری کنسرت توسط مهران مدیری
برگزاری کنسرت توسط مهران مدیری

علاوه بر این ها و پس از هشت سال مهران مدیری در مرداد ماه ۹۷ تصمیم به اجرای کنسرت و خواندن قطعاتی همچون امشب شب مهتابه، بیا بریم کوه، بارون گرفت که در طی دو روز با استقبال پر شوری روبه رو شد. او در این میان اعلام کرد که پول  کنسرت را صرف امور خیریه و خریدن شیر خشک برای نوزادان و کودکان می کند.