فیلم سینمایی توقیف شده ارادتمند نازنین، بهاره، تینا

معرفی برخی از فیلم های توقیف شده سینمای ایران

در هر کشوری زمانی که یک کارگردان تصمیم به ساخت فیلمی می گیرد باید از قوانین موجود برای تولید فیلم تبعیت کند. در ایران نیز برای ساختن فیلم ممیزی هایی وجود دارد که با رعایت نکردن آن ها ممکن است فیلم توقیف شده و به اکران عمومی نرسد. سی نما استار در این مطلب قصد دارد شما را با برخی از فیلم ها که در سال های اخیر توقیف شده اند آشنا سازد.

  • خانه پدری

از فیلم های دارای ممیزی و توقیف شده می توان به خانه پدری ساخته سال۸۹ هجری شمسی کیانوش عیاری اشاره کرد. این فیلم که بازیگران معروفی همچون شهاب حسینی،مهران رجبی، ناصر هاشمی در آن به ایفای نقش پرداخته اند مشکلات زنان ایرانی را از زمان رضا شاه تا سال ۱۳۷۹ شمسی به تصویر می کشد. لوکیشن این فیلم یک خانه ی قدیمی است که اتفاقات فیلم درآن رخ می دهد.

سکانسی از فیلم سینمایی خانه پدری
سکانسی از فیلم سینمایی خانه پدری

این فیلم در سال۱۳۹۳ هجری شمسی اکران شد اما در همان روز اول اکران و به دلیل وجود صحنه های خشن در فیلم توقیف گردید. فیلم خانه پدری پس از پنج سال و برای اکران عمومی در اول آبان امسال مجوز گرفت اما این بار نیز پس از ۵ روز برای بار دوم توقیف شد. گفته می شود مجوز پخش این فیلم به شرط حذف آن سکانس های خشن بوده است در حالی که کیانوش عیاری نسخه ی بدون حذف را بر روی پرده سینما قرار داده است.

  • سه رخ

جدیدترین کار توقیف شده فیلم سه رخ جعفر پناهی می باشد. این فیلم که درسال۹۷ هجری شمسی ساخته شد توانسته است در جشنواره های بین المللی همانند کن جایزه های بسیاری را کسب نماید و مجوز پخش و اکران در بسیاری از کشورها را بگیرد.

سه رخ روایت کننده قصه ی دختر دانشجوی روستایی است که در دانشگاه هنر تهران درس می خواند اماخانواده اش با تحصیلات او مخالفت کرده و می خواهند که دیگر به دانشگاه نرود. این دختر کلیپی از خود منتشر می کند که  بهناز جعفری که در این فیلم به عنوان یک بازیگر مشهور ایفای نقش می کند آن را مشاهده کرده و به سراغ جعفر پناهی فیلم ساز می رود تا بتوانند گره از مشکل دختر دانشجو حل کنند آن ها سوار بر خودروی خود به سمت روستا می روند در آن جا با مهمان نوازی بسیار خوب آن ها رو به رو می شوند و …

فیلم سینمایی سه رخ
فیلم سینمایی سه رخ

در این فیلم به طرز کنایه آمیزی جایگاه زن در جامعه ایران و غیرت مردانه و تفکرات سنتی را به چالش کشیده است. البته برخی منتقدان معتقد هستند که این فیلم روایت گر قصه جعفر پناهی است که توسط دولت ممنوع الکار شده است.

  • لرد

از دیگر فیلم های ایرانی که از اکران آن جلوگیری شده است. فیلم «لرد » محمد رسول اف کارگردان شیرازی و  مستقل کشور است که تا به امروز هیچ یک از کارهایش در کشور مجوز پخش نگرفته اند.

محمد رسول اف در فیلم لرد ساخته ۱۳۹۵ هجری شمسی که موفق به کسب جایزه هایی از فستیوال های بین المللی شده است همانند دیگر کارهایش به سیاه نمایی پرداخته است و در حقیقت با پر رنگ کردن مشکلات و نشان دادن جامعه ای سیاه که یا باید ظالم باشی یا مظلوم  می خواهد توجه جشنواره های فیلم جهانی را به خود جلب کند.

فیلم سینمایی توقیف شده «لرد»
فیلم سینمایی توقیف شده «لرد»

این فیلم که تا به امروز مجوزی برای  اکران ان صادر نشده روایت کننده مردی شریف از اهالی شمال می باشد که به کار  پرورش ماهی مشغول است اما گروهی قصد غصب زمین آن را دارند و با توطئه ها و حیله های زیادی قصد خرابکاری در کار این مرد را دارند. در این فیلم رشوه گیری در سطح جامعه فراگیر شده است. دختر تیز هوش مدرسه به دلیل بهائی بودن از مدرسه اخراج و پدرش از کار بیکار می شود.رضای قصه که در این فیلم شخصی مظلوم است در نهایت به جای قهرمان شدن به جمع ظالم های قصه اضافه می شود و …

 

  • ارادتمند نازنین، بهاره، تینا

از دیگر فیلم های توقیف شده که از همان ابتدا مجوز اکران به آن داده نشد فیلم ارادتمند نازنین، بهاره، تینا با هنرنمایی مهران غفوربان، مهناز افشار، طناز طباطبایی و آیدا ماهیانی مدل و بازیگر ایرانی ساخته سال ۹۵ هجری شمسی عبدالرضا کاهانی کارگردان فیلم «اسب حیوان نجیبی است» می باشد.

فیلم سینمایی توقیف شده ارادتمند نازنین، بهاره، تینا
فیلم سینمایی توقیف شده ارادتمند نازنین، بهاره، تینا

این فیلم روایت کننده قصه ی سه زن به نام های تینا، بهاره و نازنین می باشد که با مردهای بسیاری وارد روابطی نامتعارف می شوند و پس از جلب اعتمادشان دست به کارهایی می زنند که…

در این فیلم شاهد سکانس هایی با الفاظ و دیالوگ های نامناسب فراوان خواهید بود که تا انتهای فیلم ازآن ها استفاده شده است و امکان حذف آن ها وجود ندارد زیرا کل داستان بر پایه ی همین سکانس ها و دیالوگ ها شکل گرفته است. به همین دلیل از همان ابتدا به این فیلم مجوز پخش داده نشد.