معرفی فیلم سینمایی سمفونی نهم

از جمله فیلم هایی که درجشنواره فجر سال۹۷ اکران شد فیلم «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند کارگران و نویسنده پیشکسوت با بیش از ۳۵ سال سابقه کار و فعالیت در سینما و خلق آثاری همچون عزیزم من کوک نیستم، مومیایی ۳ در سال ۷۸،سریال هایی نظیر زیر تیغ که در سال ۱۳۸۵ از شبکه دو سیما پخش می شد و آشپزباشی با بازی خوب فاطمه معتمد آریا و پرویز پرستویی و نویسندگی احمد افضلی و محمدرضا هنرمند و هم چنین تهیه کننده زینب تقوایی جوان که تهیه کنندگی سریال های پربازدیدی مانند مدینه، دودکش و زیر پای مادر را در کارنامه ی کاری شش ساله اش ثبت کرده است، می باشد.

سمفونی نهم
سمفونی نهم

نام این فیلم که چندی پیش در سراسر کشور بر روی پرده سینما رفته است به گفته ی آقای هدایت به دلیل مشابهت و همخوانی با  یکی از آثار آهنگساز معروف آلمانی، بتهوون به نام «سمفونی مرگ»  و همچنین به دلیل اینکه نهمین کار این کارگردان در حوزه ی سینما می باشد «سمفونی نهم» نامگذاری شد.

موضوع فیلم سمفونی نهم

این فیلم که به عنوان یک فیلم سوررئال یا غیر واقعی شناخته می شود و در آن بازیگران به زمان های مختلفی سفر می کنند در واقع زندگی یک بانوی جراح به نام راحیل را نمایش می دهد که همسر خود را درحین عمل از دست می دهد. راحیل قصه پس از مرگ همسرش تصمیم می گیرد  با وجود مخالفت های زیاد خانواده همسر، جنازه شوهرش را در روستای محل تولدش به خاک بسپارد به همین دلیل دل به جاده میزند اما از قضا ماشین او بنزین تمام کرده و در جاده می ماند که همین امر باعث آشنایی ش با شخصی مرموز که در حقیقت فرشته مرگ یا همان «حضرت عزرائیل» می باشد، می شود. پس از آن و با همسفر شدنشان فرشته مرگ که برای ستاندن جان راحیل آمده بود از گرفتن جان اشخاص مشهوری همچون امیر کبیر، هیتلر می گوید و در آخر  حس عاشقانه ای  را که فرشته مرگ تجربه می کند را به تصویر می کشد و …

ساره بیات در سمفونی نهم
ساره بیات در سمفونی نهم

در این فیلم تماما تخیلی که با سکانسی از نبرد و جنگ کوروش با قوم سکایی یا همان سکاها شروع می شود بازیگران بنامی همچون حمید فرخ نژاد پنجاه ساله آبادانی که در فیلم هایی نظیر لاتاری، گشت ارشاد۲، تگزاس، سامورایی در برلین به ایفای نقش پرداخته است در نفش فرشته مرگ، ساره بیات چهل ساله با ایفای نقش اصلی راحیل، پژمان بازغی بازیگر دوستداشتنی سینما و تلویزیون که در نقش امیر کبیر به ایفای نقش می پردازد، بازیگر هلندی مارین ون هولک در نقش نامزد هیتلر، علیرضا کمالی نژاد در نقش کوروش به ایفای نقش پرداختند.

فیلم سینمایی سمفونی نهم
فیلم سینمایی سمفونی نهم

حاشیه ی جنجالی سکانسی از این فیلم

حال این روزهای سینمای جمهوری اسلامی ایران خوب نیست در واقع فیلم های سینمایی که بر روی پرده سینما  میروند و یا  فیلم هایی که در سینمای خانگی به نمایش در می آیند طبق قوانین یک کشور اسلامی نمی باشند و شاهد سکانس هایی نامتعارف  وبه دور از موازین اسلامی هستیم. این فیلم نیز همانند برخی دیگر از فیلم ها صدای منتقدان به اینچنین فیلم ها را در آورده است.

در یکی از سکانس های سمفونی نهم شاهد به تصویر کشیدن یک حرکت زشت جنسی و پس از آن به زبان آوردن کلماتی هستیم که مغایرت فراوانی با قوانین موجود در رسانه ی جمهوری اسلامی است.

آیا مسئولین پاسخگوی انتقادات خواهند بود؟ یا با حذف این بخش از فیلم به اکران عمومی آن ادامه خواهند داد؟