اصغر فرهادی

معرفی برخی از کارگردان های ایرانی

امروزه و با وجود جشنواره های بین المللی و جهانی فیلم، سینمای کشورمان ایران با بازیگران و کارگردان های آثار مختلف در سطح جهانی شناخته شده اند. در حقیقت طی چند دهه گذشته صنعت فیلم سازی ایران راه درازی را طی کرد و کارگردانان ایرانی برای ساخت فیلم هایی که منعکس کننده  فرهنگ کشور و برخی از مسائل روز جامعه هستند توانستند در سطح جهانی خوش بدرخشند.

در این مطلب سی نما استار قصد دارد شما را با برخی از بهترین و تاثیرگذارترین کارگردانان کشور آشنا سازد.

  • عباس کیا رستمی

    عباس کیا رستمی از برترین کارگردان های ایرانی
    عباس کیا رستمی از برترین کارگردان های ایرانی

عباس کیا رستمی را می توان یکی از موثرترین کارگردان های معاصر و چند دهه اخیرسینمای ایران دانست. این کارگردان که در حوزه های مختلفی همچون کارگردانی، نویسندگی، عکاسی، گرافیست و تهیه کنندگی فعالیت داشته است با سه گانه کوکر که به سه فیلم مهم این کارگردان به نام های«خانه دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و«زیر درختان زیتون» گفته می شود و در سال های ۶۶ تا ۷۳ ساخته شدند، کلوزآپ، باد ما را خواهد برد و طعم گیلاس که برای آن در سال۱۹۹۷ میلادی و جشنواره کن موفق به کسب جایزه نخل طلایی شد در سطح جهانی شناخته شد. همچنین این کارگردان پر کار کشور که  آثار زیادی در حوزه و صنعت سینمایی کشور از او به جای مانده است و در آثارش  می توان ترکیبی از  داستان های تخیلی و غیر تخیلی و تلفیقی از مسائل فلسفی و شاعرانه را مشاهده کرد در چندین دوره از جشنواره بین المللی کن  و چندین جشنواره ی داخلی و خارجی دیگر به عنوان داور حضور داشته است.

عباس کیا رستمی در سال های آخر فعالیتش به ساخت فیلم های مثل یک عاشق که فیلمی ژاپنی- فرانسوی است و فیلم کپی برابر اصل با بازی بازیگر فرانسوی «ژولیت بینوش» در خارج از کشور روی آورد.

این کارگردان فقید در سال ۱۳۹۵ هجری شمسی و به دلیل بیماری در پاریس درگذشت و پس از انتقال پیکر او به اران در شهرتهران و منطقه لئاسان به خاک سپرده شد.

  • اصغر فرهادی

    اصغر فرهادی
    اصغر فرهادی

اصغر فرهادی  یکی دیگر از کارگردان های به نام و مشهور در سطح جهانی است. این کارگردان که با فیلم های «جدایی نادر از سیمین »، «درباره الی» و«فروشنده»  و کسب جوایز متعدد خارجی و داخلی از جمله تندیس بلورین جشنواره فجر، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان برای دو فیلم جدایی نادر از سیمین و فروشنده، جایزه سزار، خرس طلایی و نقره ای ، جایزه گلدن گلوپ در فستیوال های بین المللی معروف همچون جشنواره بین المللی کن، جشنواره بین المللی فیلم برلین، جوایز آکادمی اسکار به شهرت رسیده است بیشتر  علاقمند به کاووش در مسائلی پیچیده روزمره و مضامینی هم چون اعتماد و حسادت می باشد و اکثر آثار او این مضامین و روابط اجتماعی را به نمایش می گذارد.

اولین کار حرفه ای او در زمینه فیلمنامه نویسی برای فیلم ارتفاع پست حاتمی کیا بوده است پس از آن و با ساختن فیلم  رقص در غبار پا به وادی کارگردانی گذاشت و کارهایی را نظیر شهر زیبا، کنعان، چهارشنبه سوری، دایره زنگی، محاکمه در خیابان، فیلم گذشته که نامزد نخل طلایی در جشنواره کن شد، درباره الی، جدایی نادر از سیمین تولید کرد.

  • سمیرا مخملباف

    سمیرا مخملباف در جشنواره فیلم کرالا
    سمیرا مخملباف در جشنواره فیلم کرالا

سمیرا مخملباف متولد سال۱۳۵۸ هجری شمسی یکی دیگر از کارگردان های ایرانی است که موفق به کسب جوایز متعدد از جشنواره های بین المللی  شده است. این کارگردان که عضو خانواده ای خلاق و فیلم ساز می باشد و فرزند فیلم ساز معروف محسن مخملباف با آثاری همچون قندهار، بایسیکلران وگبه  می باشد با ساخت فیلمی به نام سیب در سن هفده سالگی  به جهان معرفی شد. در واقع این فیلم مورد توجه جشنواره های فراوانی در سطح بین المللی قرار گرفت و فستیوال های جهانی بسیاری  از این فیلم برای شرکت در جشنواره ها دعوت کردند ودر بیش از سی کشور پخش و اکران گردید. همچنین برای این فیلم سمیرا مخملباف توانست به عنوان جوانترین کارگردان در جشنواره بین المللی کن ۱۹۹۸میلادی حضور بهم رساند.

از این کارگردان جوان دو اثر تخته سیاه و پنج عصر را می توان نام برد که همچون اثر اول توانست به جشنواره های بین المللی فیلم راه یابد و برای این دو اثر جایزه ویژه داوران را از آن خود کند. علاوه بر این ها سمیرا مخملباف در فستیوال هایی نظیر ونیز، کن، مونترال، قطر به عنوان داور حضور داشته است.

  • مجید مجیدی

    مجید مجیدی از کارگردان های مطرح کشور
    مجید مجیدی از کارگردان های مطرح کشور

مجید مجیدی یکی دیگر از فیلم سازان معروف ایرانی است که با فیلم بچه های آسمان در سال ۷۵ به شهرت رسید. این کارگردان که در ابتدا فعالیت هنری اش را با بازی در آثار کارگردان هایی همچون محسن مخملباف، علی اصغر شاد روان  و کارگردانی چند مستند و فیلم کوتاه  آغاز کرد، در اوایل دهه هفتاد هجری شمسی و با کارگردانی فیلم بدوک که موفق به کسب جایزه از جشنواره فیلم فجر گردید به طورحرفه ای پا به عرصه فیلم سازی و همچنین نویسندگی گذاشت. مجید مجیدی که تا قبل از اکران شدن فیلم جدایی ناصر از سیمین ساخته اصغر فرهادی به عنوان تنها فیلم ساز ایرانی نامزد جایزه اکادمی اسکار برای بهترین فیلم خارجی زبان  شناخته می شد، توانست در طول دوران فعالیتش تا به امروز جوایز متعددی را از فستیوال های داخلی و  بین المللی نظیر فستیوال جهانی فیلم مونترال، جشنواره فیلم تورین، جشنواره فیلم سنگاپور، فستیوال فیلم ورشو، جشنواره فیلم سن دیگو، فستیوال بین المللی برلین برای فیلم هایی مانند پدر، آواز گنجشک ها، باران، بیدمجنون، رنگ خدا، بچه های آسمان کسب کند.

از ساخته های اخیر این کارگردان می توان به فیلم «محمد رسول الله (ص)» پرفروش ترین فیلم سینمایی در چندسال اخیر، آن سوی ابرها برای سینمای هند و خورشید که در حال تولید است، اشاره کرد.