سال ۱۳۹۹ بود که دست اندرکاران سریال دراکولا اعلام کردند فصل دوم سریال هیولا درحال تولید است و بیشتر بازیگرانی که در فصل اول این سریال حضور داشتند دیگر در فصل دوم حضور نخواهند داشت و تنها سه تن از بازیگران فصل اول برای ایفای نقش در فصل دوم تأیید شده اند.
دهم بهمن همان سال بودکه رسانهها خبر دادند مهران مدیری، در سکوت مشغول ساخت فصل دوم هیولا بوده و چند روزی است که فیلمبرداری سریالش را شروع کرده است. سپس در ۱۲ اسفند گفته شد که زمان پخش فصل دوم هیولا در نوروز ۱۴۰۰ خواهد بود و هنوز نام اصلی این فصل قطعی نشده و دو نام «هیولاها» و «دراکولاها» برای آن مطرح شده است.که حدود دو هفته پس از آن نام «دراکولا» برای اثر جدید مهران مدیری انتخاب شد.

خلاصه داستان سریال دراکولا
در خلاصه داستان رسمی سریال دراکولا اینگونه نوشته شده که ژاله کبیری همسر جدید کامران کامرواست که سه سال از ازدواج آنها میگذرد و او جشن تولد گرفته تا ثروت خود را برای دیگران به نمایش بگذارد. کامران کامروا هم مؤسسه خیریهی جدیدی برای کودکان کار راهاندازی کرده و مانند گذشته به پولشویی مشغول بوده و مهیار مهرافزون را به استخدام خود درآورده است.
مهمانی بزرگی درحال برگزاری است و ما با دوستان و خانوادهی جدید کامروا آشنا میشویم، اما به او خبر میرسد که پسرش را به جرم راهاندازی سایتهای شرطبندی در خارج از کشور دستگیر کردهاند و مأموران بهزودی به سراغ خود او خواهند آمد. کامروا پس از شنیدن این خبر به همراه چمچاره سوار هلیکوپتر شخصیاش میشود.

گفته شده که در فصل جدید هیولا «دراکولا»، خبری از هوشنگ شرافت با بازی فرهاد اصلانی، شهره با بازی شبنم مقدمی و حتی فلور با نقشآفرینی شیلا خداداد نبوده و در کنار مهران مدیری که بار دیگر نقش کامران کامروا را بازی میکند، بازیگرانی، همچون ویشکا آسایش، بهنام تشکر و گلاره عباسی هم حضور دارند و شاهد بازگشت محمد بحرانی در نقش غضنفر چمچاره، مهیار مهرافزون، سینما تیرانداز در نقش مینا و نیما شعباننژاد در نقش هوشمند کامروا خواهیم بود.
درواقع بازیگران سریال کمدی دراکولا شامل مهران مدیری، ویشکا آسایش، سیما تیرانداز، گلاره عباسی، محمد بحرانی و نیما شعباننژاد، اندیشه فولادوند، احسان امانی، گلاره دربندی، مرتضی زارع، شکیلا سماواتی، مرجان مومنی، فرنوش نیک اندیش و حامد وکیلی میشود.
نقد سریال دراکولا
سریال دراکولا ظاهرا قرار است طبق یک فرمول جدید، خودش را به مخاطب نشان دهد. اگر از آن دسته مخاطبینی باشید که با کارهای مهران مدیری بزرگ شدهاید با تماشای اپیزود اول، این مورد را حس میکنید؛ چراکه این دفعه خبری از رونمایی شخصیتها نیست و قصه خیلی راحت و سر راست شروع نمیشود. آنچه که در اپیزود اول میبینیم، صرفا دکوپاژ و میزانسنی است که مهران مدیری با وسواس به مخاطب سریال که ما باشیم نشان میدهد.
یک مدل فخرفروشی خاصی در قابهای سریال دراکولا در همان ابتدا میبینیم که مهران مدیری در کمتر اثری این رویه را در پیش گرفته بود. البته به تصویر کشیدن حیوانات و عظمتِ عمارت کامران کامروا و همسر جدیدش فی نفسه چیز بدی نیست اما زیادهروی در به تصویر کشیدنِ تک تک صحنهها، آن چیزی نیست که هر مخاطبی تحمل و حوصلهی تماشایش را داشته باشد.
بهتر است به جای دراکولا به این اثر بگوییم هیولا ۲ چون اگر فصل اول سریال هیولا را تماشا نکرده باشید، احتمالا در درک رفتار شخصیتهای اصلی مثل کامروا و پسرش هوشمند و همچنین چمچاره و همسرش به مشکل میخورید؛ به خصوص اینکه چرا هوشمند دستگیر میشود. در قسمت اول با طنز خاصی طرف حساب نیستیم.

حداقل فعلا خبری از انتقادهای زیرپوستیِ همیشگی مهران مدیری به بدنهی سیستماتیک مملکت نیست. این دفعه به نظر میرسد مهران مدیری میخواهد مثل سریال «در حاشیه» رو بازی کند؛ چراکه نقدی به کودکان کار در همان ابتدای کار زده میشود و دیالوگهای تلخِ همیشگی مدیری باعث میشود تا به جای خنده، به فکر فرو برویم. اگر قرار باشد لبخندی بزنیم، شاید بتوانیم ادا و اطوار ویشکا آسایش را سوژهی خنده بدانیم.
هر چند آنچنان چیز خاصی هم نیست که قهقهه بزنیم. در سریال دراکولا همه چیز در معمولیترین حالت ممکن خود قرار دارد و اپیزود اول سریال دراکولا، رسما چیز خاصی برای عرضه ندارد به جز به رخ کشیدنِ میزانسن، طراحی لباس و دکور.
اپیزود دوم سریال دراکولا همان فاجعهای است که قبلا در اپیزود اول تماشا کردیم. به جز موارد ذکر شده، صرفا تعاملِ هوشمند با بازجو جالب از آب درآمده که البته خنگ بازیهای پسرِ کامروا همیشه جلوی دوربین خندهدار است.
ویشکا آسایش در نقش ژاله و سیما تیرانداز در نقش مینا به خوبی میدرخشند و نقشِ بسیار سختی را با کمترین نقص به مخاطب که ما باشیم نشان میدهند. به واقع مشکل از بازیگران نیست که آزارمان میدهد، بلکه فیلمنامه به شیوهای نگاشته شده که اکثر شخصیتهای خانم در این سریال، به شدت کاریکاتوری هستند.
در فصل اول سریال هیولا، این ویژگی تنها مختص به مینا شرافت یا همان همسرِ چمچاره بود که البته در فصل گذشته، این چنین که الان مینا را در دراکولا میبینیم، این ویژگیِ شخصیتی اغراقآمیز نبود. اینکه مهران مدیری میخواهد که شخصیتش در این سریال، تنها فردِ عقل کل و به ظاهر عاقل به نظر برسد، این راهش نیست که کل شخصیتها را با متد کاریکاتوریزاسیون، نادان جلوه دهد. این موضوع باعث میشود تا بیننده، شخصیتها را اصلا و ابدا جدی نگیرد.
با وجود نواقص متعددی که در بطنِ سناریو وجود دارد، مهران مدیری در اپیزود دوم از سریال دراکولا همچنان ثابت کرده که زبانِ انتقادیاش تند و تیز است و در دراکولا کاملا رو بازی میکند. احتمال میرود انتقاداتی که به مهران مدیری وارد شده، کاری کرده تا او بیمحاباتر از گذشته و خارج از شخصیتِ محافظانهکارانهاش دیالوگ بگوید. با این حال مدیری حداقل در اپیزود دوم از زبان خودش سعی کرده تا فساد سیستماتیک را تشریح کند تا اینکه طعنهای به بدنهی سیستم حکومتی بزند. ادبیاتِ دراکولا حداقل تا پایان اپیزود دوم اصلا و ابدا به ادبیاتِ شبهای برره نزدیک نیست