نخل زرین کن، در دستان شهاب حسینی

معرفی جوایز سینمایی جهان

دستاوردهای بزرگ در هر زمینه ای همیشه با نتایج بسیار خوب و برخی اوقات با دریافت جایزه همراه  هستند.حوزه ی سینما و تلویزیون نیز از این حیث مستثنی نیست و برای گرامیداشت و تقدیر از برترین های این حوزه هر ساله در سرتا سر جهان فستیوال های داخلی وبین المللی فراوانی برگزار می گردند اما برخی از این جشنواره ها از اهمیت بسیاری برخوردارند و آرزوی فیلم سازان و بازیگران این عرصه حضور در این جشنواره ها و دریافت جوایز بزرگ آن ها می باشد.

در این بخش سی نما استار قصد دارد به معرفی پنج جایزه بزرگ برای آثار سینمایی در سطح جهانی بپردازد.

  • اسکار، جایزه ای با قدمتی نزدیک به یک قرن

شاید بتوان گفت جوایز آکادمی(Academy Awards) یا همان اسکار مشهورترین جایزه ی سینمایی آمریکا و سراسر جهان می باشد که هر ساله به بازیگران، کارگردان ها، تهیه کنندگان و عوامل مختلف فیلم که در فیلم های ارائه شده در جشنواره به عنوان بهترین انتخاب شده اند جایزه هایی اعطا می کند.. جشنواره اعطای اسکار در سال ۱۹۲۹ میلادی برای اولین بار برگزار گردید و پخش و برگزاری این رویداد امروزه نظر بیش از یک میلیارد نفر را به خود جلب کرده است.

اسکار، جایزه ای با قدمتی نزدیک به یک قرن

اسکار، جایزه ای با قدمتی نزدیک به یک قرن
  • نخل زرین جشنواره کن

در بین فستیوال های جهانی فیلم، جشنواره فیلم کن به عنوان یکی از بزرگ ترین و معروف ترین جشنواره های بین المللی شناخته شده است.این جشنواره که در چندین بخش متفاوت نظیر بخش جوایز مانند اهدای نخل زرین و  بخش مسابقه فعالیت دارد و جوایز متعددی از طرف ارگان ها و نهادهای مستقل و مختلف اهدا می شود اولین بار در سال۱۹۵۵ میلادی برگزار گردید. در واقع جایزه نخل زرین که توسط یک شرکت سوئیسی فعال در زمینه ساخت اشیاء لوکس و گران بها ساخته می شود تا قبل از سال ۱۹۵۵ میلادی به جایزه بزرگ جشنواره بین المللی فیلم شهرت داشته است ولی با شروع جشنواره کن این جایزه به نخل طلایی معروف و به کارگردان بهترین فیلم جشنواره اهدا می شود و تا به امروز کارگردان های زیادی از سراسر جهان نظیر یونگ جون هو کارگردان فیلم انگل، کن لوچ بریتانیایی برای فیلم اینجانب دنیل بلیک، عباس کیارستمی برای فیلم طعم گیلاس موفق به کسب این جایزه شده اند.

نخل زرین کن، در دستان شهاب حسینی
نخل زرین کن، در دستان شهاب حسینی
  • جایزه بفتا

جایزه بفتا(BAFTA) توسط آکادمی فیلم و هنرهای تلویزیونی بریتانیا اهدا می گردد این جایزه که معادل جایزه امی(emmy award) تولیدات تلویزیونی آمریکا می باشد از اواسط قرن بیستم  هر ساله در دو بخش فیلم سینمایی و آثار تلویزیونی به بهترین آثار شرکت کننده داده می شود.

در واقع این جایزه در ابتدا به آثار سینمایی برگزیده اهدا می شد اما پس از چندسال جوایزی را نیز به آثار و محصولات تلویزیونی اختصاص دادند و امروزه بخش انتخاب بهترین بازی رایانه ای  نیز به این جشنواره اضافه شد که به بهترین بازیگران نقش اول مرد، نقش اول زن، بهترین فیلم خارجی، بهترین فیلم برداری و …  جایزه بفتا که به شکل ماسک صورت است، داده می شود.

گفته می شود برخی از هنرمندانی که موفق به کسب این جایزه شده اند در رقابتی که برای دریافت جایزه اسکار می شود نیز توانسته اند جوایزی را از آن خود کنند.

جایزه سینمایی بفتا
جایزه سینمایی بفتا

از بین آثار سینمایی ایرانی دو فیلم جدایی نادر از سیمین و فروشنده در سال های۲۰۱۱ و ۲۰۱۷میلادی در بخش بهترین فیلم خارجی(غیر انگلیسی) نامزد دریافت این جایزه شده بودند.

  • خرس طلایی جشنواره برلین

از دیگر جوایز مهم بین المللی در زمینه تولیدات سینمایی  می توان به جایزه خرس طلایی(زرین) جشنواره معروف و بین المللی فیلم برلین همان برلیناله با قدمتی نزدیک به هفتاد سال اشاره کرد. این جایزه به بهترین فیلم، بهترین فیلم کوتاه و در بخش یک عمر دستاورد که خرس طلایی افتخاری می باشد به برگزیدگان اهدا می شود.

خرس طلایی برلین در دستان یک ایرانی
خرس طلایی برلین در دستان یک ایرانی

همچنین در این جشنواره ده روزه که در ماه فوریه هر سال برگزار می گردد و بیش از سیصد فیلم اکران می شوند جوایز دیگری همچون خرس نقره ای برای بهترین های هر حوزه همچون بهترین موسیقی، بهترین بازیگر مرد و زن، جایزه تماشاگران برای بخش پاناروما جشنواره، خرس کریستال برای بخش های رقابتی تولید، جایزه تدی برای فیلم هایی با موضوعاتی درباره دگرباش جنسی یا همان ترنس ها به برگزیدگان اهدا می شود.

  • جایزه گلدن گلوب

گلدن گلوب یا گوی طلایی یکی دیگر از جوایز مهم حوزه ی سینما و تلویزیون در سطح جهانی  می باشد به طوری که به عنوان یکی از معیارهای مناسب برای راه یافتن و  کسب جایزه بزرگ اسکار  شناخته می شود. این جشنواره با قدمتی بیش از هفتاد سال، ژانویه هر سال و در ایالات متحده آمریکا برگزار می گردد. جوایز این فستیوال که با سرو شام و نوشیدنی همراه است جوایزی به بهترین های سینما نظیر بهترین بازیگران زن و مرد در فیلم های درام و موزیکال، بهترین موسیقی، بهترین فیلم خارجی و  بهترین های تلویزیون همچون بهترین بازیگران و یا مجموعه تلویزیونی اهدا می شود.

جایزه سینمایی گلدن گلوب
جایزه سینمایی گلدن گلوب

از بین تمام آثار سینمایی ایران  تنها فیلم جدایی نادر از سیمین موفق به دریافت گلدن گلوب شد.